sexta-feira, 15 de setembro de 2017

Sentimentos que inspiram as grandes igrejas da Idade Média


Capela do College de Exeter, Grã-Bretanha.
Capela do College de Exeter, Grã-Bretanha.
Luis Dufaur
Escritor, jornalista,
conferencista de
política internacional,
sócio do IPCO,
webmaster de
diversos blogs






Comparando as obras arquitetônicas dos últimos três séculos com as da Idade Média, a maravilhosa superioridade desta últimadeve impressionar todo observador atento, escreveu o célebre criador do Big Ben A.W.Pugin.

A mente é levada naturalmente a refletir sobre as causas que produziram esta imensa mudança, e esforçar-se para rastrear a queda de gosto arquitetônico, a partir do período de seu primeiro declínio até os dias atuais.

O grande teste de beleza arquitetônica é a adequação do projeto ao fim a que se destina. 

O estilo de um edifício deve corresponder ao uso para o qual foi criado e o espectador deve perceber logo de vez o objetivo para o qual foi erguido.

Agindo sobre este princípio, diferentes nações deram origem a muito variados estilos de arquitetura, cada um adequado a seu clima, costumes e religião.

Os edifícios religiosos estão entre os monumentos mais esplêndidos e duradouros. Por isso, não pode haver dúvida de que diferentes ideias e cerimônias religiosas tiveram de longe a maior influência na formação dos vários estilos na arquitetura.

Quanto mais intimamente compararmos os templos das nações pagãs, com seus ritos religiosos e mitologias, mais estaremos satisfeitos com a verdade desta afirmação.

Neles todos os ornamentos, cada detalhe tinha uma importância mística.

A pirâmide e obelisco da arquitetura egípcia, seus capiteis em flor de loto, suas esfinges gigantescas e seus múltiplos hieróglifos, não eram meras combinações extravagantes de arquitetura e ornamentos, mas emblemas da filosofia e mitologia dessa nação.

Cada elemento da arquitetura gótica tem um significado místico.
Catedral de Ely, Grã-Bretanha.
Na arquitetura clássica, novamente, não variaram apenas as formas dos templos dedicados a diferentes divindades, mas certos capiteis e ordens de arquitetura eram peculiares a cada um; e os ornamentos com forma de folhagem dos frisos eram simbólicos.

O mesmo princípio da arquitetura resultante da crença religiosa, pode ser traçado a partir das cavernas de Elora, às ruínas druídicas de Stonehenge e Avebury.

Em todas estas obras de antiguidade pagã, encontraremos sempre que o plano e a decoração do edifício são místicos e emblemáticos.

Há de se supor que só o cristianismo, com suas verdades sublimes, com seus estupendos mistérios, deve ser deficiente a este respeito, e não possuir uma arquitetura simbólica para seus templos que incorpore suas doutrinas e instrua seus filhos?

Certamente não.

E não é só isso: do cristianismo surgiu uma arquitetura tão gloriosa, tão sublime, tão perfeita, que todas as produções do antigo paganismo afundam, quando comparadas, ao nível dos sistemas falsos e corruptos pelos quais foram originadas.

A arquitetura cristã reivindica formas muito mais elevadas da nossa admiração do que a mera beleza ou a antiguidade.

A beleza pode ser considerada como uma questão de opinião.

A antiguidade não é prova de excelência.

Mas somente na arquitetura cristã encontramos encarnada a fé do cristianismo e a ilustração de suas práticas.

As três grandes doutrinas da redenção do homem pelo sacrifício de Nosso Senhor na Cruz; das três pessoas iguais unidas num só Deus; e da ressurreição dos mortos, são a base da arquitetura cristã.

A primeira – a Cruz – não é apenas o próprio plano e a forma de uma igreja católica, mas ela coroa cada torre e duas águas, e é impressa como um selo de fé no próprio mobiliário do altar.

As formas e estilo do gótico falam dos grandes mistérios da Fé. Catedral de Wells, Grã-Bretanha.
As formas e estilo do gótico falam dos grandes mistérios da Fé.
Catedral de Wells, Grã-Bretanha.
segunda doutrina – a Trinidade – está totalmente desenvolvida na forma triangular e disposição dos arcos, rendilhado, e até mesmo subdivisões dos próprios edifícios.

terceira doutrina – a Ressurreição dos mortos – está muito bem exemplificada pela grande altura das linhas verticais, que foram consideradas pelos cristãos, a partir do período mais antigo, como o emblema da ressurreição.

De acordo com antiga tradição, os fiéis oravam numa posição ereta, tanto aos domingos e durante o tempo pascal, em alusão a este grande mistério.

Isso é mencionado por Tertuliano e por Santo Agostinho. Stantes oramus, quod est signum Resurrectionis; e, no último Concílio de Nisa, foi proibido de se ajoelhar aos domingos, ou desde a Páscoa até Pentecostes.

Com o princípio vertical de fundo, sendo um emblema reconhecido da ressurreição dos mortos, podemos facilmente explicar a adoção do arco ogival dos cristãos, criado com o propósito de ganhar maior altura dentro de uma limitada largura.

Eu digo adoção, porque a mera forma do arco ogival é de grande antiguidade; e o próprio Euclides deve ter estado perfeitamente familiarizado com ele. Mas não houve nada que o pusesse em uso, até que o princípio vertical foi afirmado.

As igrejas cristãs tinham sido previamente construídas com o objetivo de altura interna: o trifório e o clerestório já existiam nas igrejas dos saxões.

Malmesbury: o clerestório é o nível superior com janelas,
o trifório é a galeria abaixo do clerestório.
NotaTrifório é uma galeria estreita, aberta sobre o andar das arcadas ou das tribunas e sob oclerestório nas paredes laterais da nave principal nas igrejas ou catedrais medievais.

Esta galeria sem janelas faz a ligação estética entre os outros elementos do conjunto dando beleza à parede que de outro modo ficaria vazia e fechada para o exterior.

No estilo gótico novos progressos permitiram instalar vitrais na zona do trifório.

Clerestório é a parte da parede da nave iluminada naturalmente por um conjunto de janelas laterais do andar superior das igrejas medievais do estilo gótico.

De uma forma geral, se refere à fiada de janelas altas, dispostas sobre um telhado adjacente. Fonte : verbete Trifório, Wikipedia.

Cardeal Arinze celebra Missa Pontifical em Rito Antigo nos Estados Unidos


O Cardeal Francis Arinze celebrou uma Missa Pontifical, com assistência em coro de Mons. Anthony M. Pilla, bispo emérito de Cleveland. A Missa foi celebrada em South Euclid (Ohio). O Cardeal Arinze trabalhou no Vaticano como Prefeito da Congregação para o Culto Divino e Disciplina dos Sacramentos. Já como emérito, tornou-se bastante popular devido aos vídeos nos quais explica verdades básicas da doutrina católica e da lei moral natural. 










“Silence and the Primacy of God in the Sacred Liturgy”: Address by His Eminence Card. Sarah




We are extremely grateful to His Eminence Robert Cardinal Sarah, prefect of the Congregation for Divine Worship and the Discipline of the Sacraments, for sharing with New Liturgical Movement the text of the address which he delivered today to the Fifth Roman Colloquium on Summorum Pontificum, held at the Pontifical University of St Thomas (Angelicum). The talk is entitled “Silence and the Primacy of God in the Sacred Liturgy”; His Eminence wishes it to be understood that this is a provisional text, which will be revised for publication later.

I would urge our readers to take note of several points of this excellent talk. Card. Sarah speaks eloquently against the idea of an anthropocentric liturgy, and the necessity of giving back to God His rightful place at the center of our worship, and against liturgy as “theatre” and “worldly entertainment”, and the noise that “kills” the liturgy, as he also wrote in his fine book, “The Power of Silence: Against the Dictatorship of Noise.” In the final section, under the heading “Some Reflections on the 10th Anniversary of Summorum Pontificum” he states unequivocally that “(t)heusus antiquior should be seen as a normal part of the life of the Church of the twenty-first century.” He also speaks with praise of those communities which celebrate the traditional Mass, and reassures us No one will rob you of the usus antiquior of the Roman rite.” (This is a particularly important in light of some highly tendentious and pastorally uncharitable declarations about liturgical reform made in recent days.) We are indebted to His Eminence for these words of encouragement, and his exhortation to share with the whole Church “the profound formation in the faith that the ancient rites and the associated spiritual and doctrinal ambience has given you.”
Cardinal Sarah introduced by Fr Vincenzo Nuara, O.P., at today’s conference in Rome.
The first sentiment that I would like to express, ten years after the publication of the motu proprio Summorum Pontificum, is that of gratitude to Almighty God. In fact, with this text Benedict XVI wanted to establish a sign of reconciliation in the Church, one that has brought much fruit and which has been continued in the same manner by Pope Francis. God wants the unity of His Church, for which we pray for in every Eucharistic celebration: we are called to continue to pursue this path of reconciliation and unity, as an ever-living witness of Christ in today's world.

This initiative of Pope Benedict XVI finds it full explication in an important work of Cardinal Ratzinger. Writing less than a year before his election to the Chair of St Peter, Joseph Cardinal Ratzinger took issue with “the suggestion by some Catholic liturgists that we should finally adapt the liturgical reform to the ‘anthropological turn’ of modern times and construct it in an anthropocentric style.” He argued:
If the Liturgy appears first of all as the workshop for our activity, then what is essential is being forgotten: God. For the Liturgy is not about us, but about God. Forgetting about God is the most imminent danger of our age. As against this, the Liturgy should be setting up a sign of God’s presence. Yet what happens if the habit of forgetting about God makes itself at home in the Liturgy itself and if in the Liturgy we are thinking only of ourselves? In any and every liturgical reform, and every liturgical celebration, the primacy of God should be kept in view first and foremost.”
“Forgetting about God is the most imminent danger of our age.” My brothers and sisters these words, utterly true when they were written in July 2004, have become more and more poignant with each passing year. Our world is marked by the blight of Godless terrorism, of an increasingly aggressive secularism, of a spirit of individualistic consumerism in respect of creation, material goods and even human relationships, and of an advancing culture of death which endangers the right to life of the most vulnerable of our brothers and sisters: the unborn, the unhealthy and the elderly.

In the face of this increasing godlessness we, Christ’s holy Church, are called by virtue of our baptism and of our own particular vocation to announce and proclaim that “Christ is the Light of nations” (Lumen Gentium, 1), and “to call the whole of mankind into the household of the Church” (Sacrosanctum Concilium, 1). For the way of Christ and His Church is the path of Truth, Beauty and Goodness, the ultimate consummation of which is unending life in communion with God and all the saints in heaven. Whereas those who choose to walk according to the route laid down by the Prince of Lies risk hell: that ultimate fruit of the free, knowing and willing choice of sin and evil—eternal separation from God and the saints.

My brothers and sisters, we must never forget these eternal verities! Our world has most probably forgotten them. Indeed, particularly in the affluent West, our society seeks to hide these truths from us and to anaesthetise us with the apparent goods it offers to us in its unending cacophony of consumerism, lest we find the time and space to call into question its godless assumptions and practices. We must not succumb to this. We must be untiring in announcing the good news of the Gospel: that sin and death have been conquered by our Lord Jesus Christ whose sacrifice on the Cross has enabled us to gain the forgiveness that our sins demand and to live joyfully in this world and in the sure hope of life without end in the next.

The Church is called to announce this good news in every possible way, to every human person in every land and in every age. These essential missionary and apostolic endeavours, which are nothing less than an imperative given to the Church by the Lord himself (cf. Mt 28:19-20), are themselves predicated on a greater reality: our ecclesial encounter with Jesus Christ in the Sacred Liturgy. For as the Second Vatican Council so rightly taught: “the liturgy is the summit toward which the activity of the Church is directed; at the same time it is the font from which all her power flows” (Sacrosanctum Concilium, 10).

We might ask: if the Church’s missionary vitality has diminished in our time, if the witness of Christians in an increasingly godless world has become weaker, if our world has forgotten about God, is this perhaps because we who are supposed to be “the light of the world” (Mt 5:14) are not approaching the summit toward which the activity of the Church is directed as we should, or not drawing sufficiently deeply from the font from which all her power flows so as to bring all to enjoy that “spring of water welling up to eternal life”? (Jn 4:14)

For Pope John Paul II, these were not questions but tragic results of the crisis of faith and of our betrayal of the Second Vatican Council. He said, in fact:
In this “new springtime” of Christianity there is an undeniable negative tendency, and the present document is meant to help overcome it. Missionary activity specifically directed “to the nations” (ad gentes) appears to be waning, and this tendency is certainly not in line with the directives of the Council and of subsequent statements of the Magisterium. Difficulties both internal and external have weakened the Church's missionary thrust toward non-Christians, a fact which must arouse concern among all who believe in Christ. For in the Church’s history, missionary drive has always been a sign of vitality, just as its lessening is a sign of a crisis of faith.
If this is indeed so, if the Church of our day is less zealous and efficacious in bringing people to Christ, one cause may be our own failure to participate in the Sacred Liturgy truly and efficaciously, which is perhaps itself due to a lack of proper liturgical formation—something that is a concern of our Holy Father, Pope Francis, who said:
A liturgy detached from spiritual worship would risk becoming empty, declining from its Christian originality to a generic sacred sense, almost magical, and a hollow aestheticism. As an action of Christ, liturgy has an inner impulse to be transformed in the sentiments of Christ, and in this dynamism all reality is transfigured. “our daily life in our body, in the small things, must be inspired, profuse, immersed in the divine reality, it must become action together with God. This does not mean that we must always be thinking of God, but that we must really be penetrated by the reality of God so that our whole life...may be a liturgy, may be adoration.” (Benedict XVI, Lectio divina, Seminary of the Diocese of Rome, 15 February 2012)
It is necessary to unite a renewed willingness to go forward along the path indicated by the Council Fathers, as there remains much to be done for a correct and complete assimilation of the Constitution on the Sacred Liturgy on the part of the baptized and ecclesial communities. I refer, in particular, to the commitment to a solid and organic liturgical initiation and formation, both of lay faithful as well as clergy and consecrated persons.

It may also be because too often the liturgy as it is celebrated is not celebrated faithfully and fully as the Church intends, effectively ‘short-changing’ or robbing us of the optimal ecclesial encounter with Christ that is the right of every baptised person.

Many liturgies are really nothing but a theatre, a worldly entertainment, with so many speeches and strange cries during the mystery that is celebrated, so much noise, so many dances and bodily movements that resemble our popular folk events. Instead the liturgy should be a time of personal encounter and intimacy with God. Africa, above all, and probably also Asia and Latin America, should reflect, with the help of the Holy Spirit, and with prudence and with the will to bring the Christian faithful to holiness, about their human ambition to inculturate the liturgy, in order to avoid superficiality, folklore and the auto-celebration of their culture. Each liturgical celebration must have God as its centre, and God alone, and our sanctification.

Today, the 10th anniversary of the coming into force of the Motu Proprio Summorum Pontificum of Pope Benedict XVI, also raises the question of the implementation of the liturgical reform called for by the Second Vatican Council and of what one might call the liturgical and pastoral ‘fallout’ of those years. They are not peripheral questions of importance only for liturgical specialists or of interest solely for so-called “traditionalists,” for, as Cardinal Ratzinger wrote in 1997, “the true celebration of the Sacred Liturgy is the centre of any renewal of the Church whatever.”
THE PRIMACY OF GOD IN THE SACRED LITURGY

In the citation from Cardinal Ratzinger with which I opened this address, the Cardinal asks: “What happens if the habit of forgetting about God makes itself at home in the Liturgy itself and if in the Liturgy we are thinking only of ourselves?” This may seem to be a strange question, but it arises out of a real tendency in recent decades to plan and hold liturgical celebrations where the focus is mostly on the celebrating community, almost at times to the apparent exclusion of God. I say “apparent” because I do not wish to judge the intentions of those who promote or celebrate such anthropocentric liturgies: they themselves may be the victims of a poor or even deficient theological and liturgical formation.

13.09.2017 – Castissimo Coração de São José: “Muitas almas caem no erro de dispersar-se, lendo e distraindo-se, confundindo-se, muitas vezes, em mensagens que não vem do Céu.”


13 Setembro 2017

Llamado de Amor y de Conversión del Casto y Amante Corazón de San José

Chamado de Amor e de Conversão do Casto e Amante  Coração de São José.


Hijos de Mi Castísimo Corazón, les invito, exhorto y animo a la oración, pidiendo docilidad en el corazón, para que Dios pueda realizar los Planes de Paz y de Amor en sus vidas y a través de ustedes para la humanidad.
Filhos de Meu Castissimo Coração: convido-os, exorto-os e os animo à oração, pedindo docilidade no coração, para que Deus possa realizar os Planos de Paz e de Amor em suas vidas, e através de vocês, para a humanidade.
Observen mi ejemplo, en Nazaret, cuando la Madre María me anuncia, también a Mí, el Misterio de la Divina Encarnación me deje seducir por la Voz del Espíritu Santo que me invitaba a no dejarla, sino a protegerla a Ella, para proteger la vida del Mesías.
Observem Meu exemplo em Nazaré, quando a Mãe Maria me anuncia, também a Mim, o Mistério da Divina Encarnação. Deixei-me seduzir pela Voz do Espirito Santo, que me convidava a não deixa-la, mas a protege-la, para proteger a vida do Messias.
Hijos, su corazón debe abrirse a la Luz del Espíritu Santo, para que vivan los Llamados de Amor y de Conversión. Muchas almas caen en el error de dispersarse, leyendo, distrayéndose, confundiéndose, muchas veces en mensajes que no vienen del Cielo.
Filhos: seu coração deve abrir-se à Luz do Espirito Santo, para que vivam os Chamados de Amor e de Conversão. Muitas almas caem no erro de dispersar-se, lendo e distraindo-se, confundindo-se, muitas vezes, em mensagens que não vem do Céu.
Es por eso, por Orden de Dios, que invito a centrarse en los Llamados de Amor y de Conversión, por medio de los cuales se recordarán las auténticas revelaciones del Cielo.
No esperen y no busquen más cosas extraordinarias. El milagro está en el Mensaje donde se les exhorta y se les anima a vivir con amor, con santidad, y centrando toda su vida en el Evangelio.
É por isso, por Ordem de Deus, que convido a centrar-se nos Chamados de Amor e de Conversão, por meio dos quais se recordarão as autenticas revelações do Céu.
Não esperem e não procurem mais coisas extraordinárias. O milagre está na Mensagem onde se lhes exorta e se lhes anima a viver com amor, com santidade, e centrando toda sua vida no Evangelio.
Es por eso que el Cielo desea que escuchen con atención los Últimos Llamados de Amor y de Conversión para toda la humanidad, que hace el Cielo desde este Pequeño Pesebre de los Últimos Tiempos. Estoy con todos ustedes como su Padre Protector en el Señor.
É por isso que o Céu deseja que escutem com atenção os Últimos Chamados de Amor e de Conversão para toda a humanidade, que faz o Céu, desde este Pequeno Presépio dos Últimos Tempos. Estou com todos vocês, como seu Pai Protetor no Senhor.
Les doy Mi Bendición como el Patriarca de la Sagrada Familia: en el nombre del Padre, y del Hijo, y del Espíritu Santo. Amén.
Dou-lhes Minha Bênção, como o Patriarca da Sagrada Família: Em Nome do Pai, e do Filho, e do Espírito Santo. Amém.

Llamado de Amor y de Conversión del Corazón Doloroso e Inmaculado de María 12 Septiembre 2017


Llamado de Amor y de Conversión del Corazón Doloroso e Inmaculado de María
12 Septiembre 2017

Mis queridos hijos, deseo invitarlos a que sigan orando pidiendo el Don del Discernimiento. Mis amados hijos, el Espíritu Santo los conducirá a la Verdad.

 Mis hijos queridos, me he aparecido en muchos lugares de la tierra, he hablado, he amonestado, he exhortado, para que cambien el corazón. Pero también deben saber, hijos, que cuando el Cielo levanta un profeta el adversario levanta otro profeta, para opacar y confundir la Obra de Dios. 

Hijos, sí me he aparecido en el mundo, pero no en todo el mundo. Cuando me manifiesto es para una Obra seria, importante. 

Hijos Míos, disciernan siempre la Voz de Dios, cada uno de Mis Mensajes debe ser tomado con seriedad y compromiso, especialmente Mis Últimos Llamados de Amor y de Conversión, que son para el Bien Eterno de todos Mis hijos. Estoy con ustedes: Paz. 

Les doy Mi Bendición Maternal: en el nombre del Padre, y del Hijo, y del Espíritu Santo. Amén. 


Llamado de Amor y de Conversión del Casto y Amante Corazón de San José 13 Septiembre 2017





Hijos de Mi Castísimo Corazón, les invito, exhorto y animo a la oración, pidiendo docilidad en el corazón, para que Dios pueda realizar los Planes de Paz y de Amor en sus vidas y a través de ustedes para la humanidad. Observen mi ejemplo, en Nazaret, cuando la Madre María me anuncia, también a Mí, el Misterio de la Divina Encarnación me deje seducir por la Voz del Espíritu Santo que me invitaba a no dejarla, sino a protegerla a Ella, para proteger la vida del Mesías. 

Hijos, su corazón debe abrirse a la luz del Espíritu Santo, para que vivan los Llamados de Amor y de Conversión. Muchas almas caen en el error de dispersarse, leyendo, distrayéndose, confundiéndose, muchas veces en mensajes que no vienen del Cielo. Es por eso, por Orden de Dios, que invito a centrarse en los Llamados de Amor y de Conversión, por medio de los cuales se recordarán las auténticas revelaciones del Cielo. 

No esperen y no busquen más cosas extraordinarias, el milagro está en el Mensaje donde se les exhorta y se les anima a vivir con amor, con santidad, y centrando toda su vida en el Evangelio. Es por eso que el Cielo desea que escuchen con atención los Últimos Llamados de Amor y de Conversión para toda la humanidad, que hace el Cielo desde este Pequeño Pesebre de los Últimos Tiempos. 

Estoy con todos ustedes como su Padre Protector en el Señor. Les doy Mi Bendición como el Patriarca de la Sagrada Familia: en el nombre del Padre, y del Hijo, y del Espíritu Santo. Amén.

Papa Bento XVI recebe visita (recente)


Por Felipe Marques – Fraternidade São Próspero

RECENTEMENTE, O PAPA Bento XVI recebeu a visita de Dom Mariusz Kucinski, diretor do Centro de Estudos Joseph Ratzinger-Bento XVI na Polônia. Reproduzimos aqui as imagens mais recente do nosso amado "pastor alemão" divulgada na internet. Rezemos pelo Santo Padre o Papa Bento XVI que tanto bem fez e ainda faz à Santa Igreja. Como disse meu amigo Cavaleiro da Milícia de Santa Maria, Michel Pagiossi: "Como uma vela que se apaga lentamente, assim definiu Mons. Ganswein o final da vida de Sua Santidade o Papa Emérito".



ORACIÓN PODEROSA A NUESTRA SEÑORA DE LOS DOLORES

¿ Estás pasando por algún sufrimiento fuerte ? Aprovecha el día de hoy y pon tu dolor o sufrimiento en el cuello de Nuestra Señora de los Dolores

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Nuestra Señora de los Dolores, te presento todas mi necesidades, angustias, tristezas, miserias y sufrimientos.
Oh Madre de los dolores y reina de los mártires, que tanto sufriste al ver a tu Hijo flagelado, escarnecido y muerto para salvarme, acoge mis plegarias.
Madre amable, concédeme una verdadera contrición de mis pecados y un sincero cambio de vida.
Nuestra Señora de los Dolores, que estuviste presente en el calvario de Nuestro Señor Jesucristo, permanece también presente en mis calvarios. Te suplico esta gracia de la que tanto necesito:
(Haz tu petición)
Por piedad, oh abogada de los pecadores, no dejes de amparar mi alma en aflicción y en el combate espiritual que estoy atravesando en todo momento.
Nuestra Señora de los Dolores, cuando los dolores y los sufrimientos lleguen, no me dejes que me desanime.
Madre de los dolores, envuélveme en tu sagrado manto y ayúdame a pasar por el valle de lágrimas.
Dios te salve, Reina y Madre de misericordia, vida, dulzura y esperanza nuestra, ¡Dios te salve! A ti clamamos los desterrados hijos de Eva. A ti suspiramos, gimiendo y llorando, en este valle de lágrimas. Ea pues, señora, abogada nuestra, vuelve a nosotros tus ojos misericordiosos, y después de este destierro, muéstranos a Jesús, fruto bendito de tu vientre. Oh clementísima, oh piadosa, oh dulce siempre Virgen María.
Permanece con nosotros y danos tu auxilio, para que podamos convertir las luchas en victorias, y los dolores en alegrías.
Ruega por nosotros, oh Madre, porque no eres sólo la Madre de los dolores, sino también la Señora de todas las gracias.
Nuestra Señora de los Dolores, fortaléceme en los sufrimientos de la vida. (3x)
Amén.

(Autor desconocido)

quarta-feira, 13 de setembro de 2017

Excerpt from a conference Card. Caffarra would have delivered to a conference in Milan on 10 Sept 2017.

Cardinal Carlo Caffarra: extracts from a conference he would have held in Milan on September 10th 2017

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Nuova Bussola Quotidiana
September 8, 2017

If Cardinal Caffarra’s death on one hand leaves a void for those who grew to love and follow him over the years, on the other hand it calls each and all of us to an even greater responsibility, for our own and the Church’s benefit.

For “La Giornata della Bussola”, (on Sunday September 10th) the Cardinal had prepared an intervention and sent it to us just before his death. In these extracts we publish now, we are conscious that it is a sort of spiritual testament and that we are called to continue in this defense of Truth, following the great example of Cardinal Caffarra.  
Sunday’s lesson is divided into two parts: in the first the Cardinal examines the factors of the destruction of the human and in the second he explains Who it is that rebuilds the human.
***
Woe to us if the Church should have in Her memory something other than the Resurrection of Christ

by Cardinal Carlo Caffarra

I’ll begin the second part of my reflection with a metaphor. Two people are walking along the banks of an overflowing river. One knows how to swim the other doesn’t. The latter slips and falls into the river, which sweeps him away. There are three possibilities his friend has: teach him to swim; throw a rope telling him to hold on tight to it; jump into the river himself, get hold of the drowning man and bring him back to the shore.  
Which of these ways did the Incarnate Verb take, seeing man being swept away by his own self-destruction? The Pelagians responded with the first and this corresponds to all those who reduce the Christian Event to moral exhortations. The Semi- Pelagians responded with the second, and corresponds to those who see grace and liberty as two forces inversely proportional.  The Church teaches the third.  The Word, not considering His Divine condition a treasure to guard jealously, threw Himself into the river of evil in order to get hold of man and bring him to the shore. This is the Christian Event.”
Let’s ask ourselves: at what depth must the reconstruction of the human begin? At the point where truth and liberty meet.  The human person’s evil as such, is moral evil, since it strikes the personal subject. The reconstruction of the human starts at this level or it will always be mere ‘aesthetic surgery’.
Christ’s redemptive act, occurring once and for always and operating in the Church, heals specifically the laceration of the subject through which the devastation of the human has its origin.  And the Church exists for this: to render present here and now the redemptive act of Christ.  “Be mindful that the Lord Jesus Christ is risen again from the dead” [Tim. 2,8] St. Paul writes to his disciple Timothy. Woe to us if the memory of the Church has other contents!  
H/T: Chiesa e Post Concilio
Translation: Contributer, Francesca Romana